Semester, del 1: New York

Vår semester i USA inleddes med 9 dagar i New York.

Vi bodde på ett hotell i Queens, ganska nära Manhattan. Det tog ca 5-10 minuter att gå till tunnelbanestationen och sen tog det ca 10 minuter att åka in, lite beroende på vilket tåg man tog.

Dagarna spenderades väl tycker jag. Vi gick väldigt långt varje dag och hann med mycket. När man går hinner man också se väldigt mycket, nackdelen var att vi inte alltid hade all info om platserna, som man kanske hade haft om man hade åkt i en sightseeingbuss.

Vi gick genom nästan hela Central Park. Det är en väldigt stor och faktiskt fin park, välskött. Många sprang, cyklade och åkte inlines. Det fanns turer med häst och vagn eller med cykelkärra men då kom man inte på de små stigarna som man bara kunde gå på.

Vi såg alla turistattraktioner men vi spenderade ingen tid med att stå i köer för att komma in/upp i de största fällorna. Vi gick omkring på måfå ibland och med planerade destinationer ibland. En fördel var att om man gick in på Starbucks och drack en kaffe så kunde man samtidigt ansluta till Wi-Fi på sin iPhone. Då kunde man ta reda på vart man var/skulle gå eller om det fanns nånting intressant i närheten som man annars kanske skulle missat.

Vi gick på The Highline, en gammal tågbana några våningar upp som de gjort om till en park/trädgård. Det var mysigt, kändes väldigt modernt och stilfullt och med fina vyer.

Vi såg Times Square med alla blinkande jättemonitorer, vi gick längs Broadway, var på American Museum of Natural History, gick in i några kyrkor, var vid Ground Zero (men det var stängt för allmänheten), lunchade vid South Street Seaport, gick längs Fifth Avenue, promenerade genom Battery Park för att bara nämna något.

Vi åkte färjan till Staten Island, käkade lunch och åkte tillbaka. Bara för att få åka gratisfärja och titta på frihetsgudinnan och få fin utsikt över Manhattans ”udde”.

Vi köpte biljetter till ett evenemang på Governors Island (som bara är öppet för allmänheten på helgerna och består av gamla militärbostäder och anläggningar) som hette Pig Island. För 70 dollar var fick vi dricka gratis öl, vin och läsk samt smaka samples av över 20 olika maträtter gjorda av kända kockar på lokala restauranger. Allt var av fläskkött, men det fanns några vegetariska alternativ också. Det mesta var gott, inte allt dock, men det var trevligt och vi blev väldigt mätta!

Vi tog en sväng ner till Coney Island också. Det är en boardwalk längs stranden med lite restauranger och karuseller. Först var det stängt allting när vi kom dit så då gick vi på Aquarium of New York och tittade på fiskar, uttrar, sälar, humrar med mera.
Sen öppnade några karuseller men det verkade vara mest barnkarusellerna så vi struntade i att åka 🙂

Under vår vistelse i New York åt vi på många fina och även vissa dyra restauranger, men det var det definitivt värt. Det fanns mycket gott att välja mellan!

Sen bar det av mot Arizona, nästa del: Roadtrip

Det här inlägget postades i Dag för dag. Bokmärk permalänken.